Euronej kampagnen
  euronej@euronej.dk  ...tilbage til  ->  Forside  ->  Artikler
 

Velfærd under pres

Det bliver vanskeligt at opretholde det danske velfærdssystem under ØMU'en


Selv om Amsterdamtraktaten slår fast, at vi selv bestemmer, hvor store velfærdsydelser der skal stilles til rådighed for befolkningen, så er det danske system under pres. Det mener lektor ved Statskundskab på Århus Universitet, Anette Borchorst.
  - Selvom det fremgår af Amsterdam-traktatens sociale kapitel, at der skal være  enstemmighed på alle områder vedrørende velfærdspolitikken i snæver forstand, så er der alligevel en række forordninger og ikke mindst afgørelser ved EU- domstolen, som påvirker vores sociale system, siger hun.
  - Reglerne om fri bevægelighed indbefatter også serviceydelser, derfor kan vi på  tværs af en stribe afgørelser ved domstolene se, at man ikke længere kan afgrænse  sociale ydelser til sit eget lands borgere. Man kan heller ikke forhindre, at de køber  ydelserne i andre lande.
  Anette Borchorst mener, at EU-domstolen har været »integrationsivrig« og meget ofte tolket reglerne vidtgående. Og med to markante domme sidste år er der allerede nu lagt op til omfattende ændringer af de danske regler.
  Domstolsafgørelsen gav to borgere fra Luxembourg ret i, at de havde ret til med tilskud fra deres hjemlige sygekasse at købe briller og få behandlet tænder i et andet EU land. Afgørelserne har sat de danske jurister på overarbejde for at udrede konsekvenserne for de danske tilskud til en hel række behandlinger og sociale ydelser.
  - Beslutningen om at ændre efterlønsordningen har elementer af det samme. Selvom regeringen med fast mæle benægtede, at det spillede en rolle, så ved vi, at EU Kommissionen var på vej til at rejse en retssag mod Danmark om efterlønsordningen, siger Anette Borchorst.
  Kommissionen mente ikke, at efterlønsordningen skulle gælde alle EU-borgere.
  Men den mente, at borgere fra andre lande skulle kunne tage deres anciennitet med, hvis de havde været medlem af en a-kasse i hjemlandet.
  - Regeringen benægtede sammenhængen, men man lavede det særlige efterlønsbidrag, og dermed undgik man at få en sag på halsen, siger hun.
  Hun mener, at truslen om retssag var medvirkende til, at efterlønsbeslutningen blev taget uden større diskussion i Danmark.
  - Der er en hel stribe afgørelser fra domstolen, der viser, at vi ikke længere kan begrænse de sociale ydelser til danske borgere, understreger Anette Borchorst.
  Hun nævner blandt andet en sag, hvor en græker havde arbejdet i Tyskland. Han og hans kone fik et barn der og fik dermed ret til tysk børneydelse. Efter at parret var vendt hjem til Grækenland, fik de endnu et barn. EU Domstolen dømte Tyskland til at betale børneydelse til barn nummer to, som boede og var født i Grækenland.

Danmark sårbar

 - Det danske velfærdssystem er sårbart, fordi det bygger på «universalisme«. Det vil  sige, at vi har ydelser, som i princippet skal gælde alle borgere, og det er finansi  eret gennem skatterne. Det betyder, at omfordeling er et grundlæggende princip, siger Anette Borchorst.
  - I de fleste andre EU lande er grundprincippet ikke omfordeling. De grundlæggen de indkomstforskelle bevares. De har et forsikringsprincip, som er knyttet til arbejdsmarkedet, og hvor de sociale rettigheder er knyttet til tidligere betalte  bidrag. For mange kvinder i andre EU lande betyder det, at de har været forsikret via deres mænds forsikringsordninger, siger hun.
  - Svagheden ved den danske ordning er skattetrykket, vi har det højeste skattetryk, netop fordi de sociale ydelser er finansieret over skattebilletten.
Derfor er det afgørende, at landets borgere bakker op om, at man skal omfordele.
  Alle undersøgelser viser, at hovedparten af danskerne grundlæggende bakker op om at støtte de svageste og gerne betaler deres skat.
  - Problemet er imidlertid, at pengene skal hentes ind blandt andet. via afgifter og moms, og det bliver vanskeligere, når man åbner grænserne.
Samtidig tales der mere og mere om at harmonisere skatterne. Vi et af de få lande, der har sådan et system.
  I Danmark kalder vi det sygesikring og arbejdsløshedsforsikring, men kun det sidste er forbundet med et forsikringsprincip og det i en meget modificeret form.
  - Et rendyrket forsikringsprincip ville betyde, at a-kassebidraget og dagpengene ville være afhængig af ledighedsrisikoen siger Anette Borchorst.
  - Signalerne fra Kommission og til dels domstolen peger alt i alt på, at det går mod flere og flere forsikringsordninger. Ændringen af efterlønnen er et godt eksempel på det.
  - I Tyskland opgav man i 80âerne et forsøg på at indføre en universel alderdomsydelse, fordi man frygtede at skulle betale også til midlertidige indvandrere. Tyskland har ikke en folkepension for alle, som vi kender den.
  Tendensen i domstolsafgørelserne er, at grænserne skal åbnes for de sociale ydelser. det tvinger regeringerne til at ændre deres systemer, siger hun.

Mod bedre vidende

- I den aktuelle ØMU debat er de fronter, vi tidligere så, gået i opløsning.
  - Før talte tilhængerne om, at ØMUâen handlede om økonomi, modstanderne talte om politik. I dag taler begge parter om økonomi og politik.
Statsministeren siger, at det er slut med at tale imod bedre vidende, og han argumenter nu for, at ØMUâen er en garant for velfærdsstaten. Men det argument kan han ikke fastholde så entydigt, uden at tale mod bedre vidende, siger Anette Borchorst.
  - Det må vække til eftertanke, at økonomerne er rygende uenige om konsekvenserne. Hvad sker der for eksempel ved et økonomisk tilbageslag?
Modstanderne siger, at konvergenskriterierne betyder, at man bliver nødt til at vælge de samme løsninger i de enkelte lande, og at begrænsningerne for offentlige underskud meget nemt kan føre til besparelser. Tilhængerne argumenterer for, at man kan løse de økonomiske problemer i fællesskab.
  - Men man glemmer at forklare, at der er stor forskel på, hvordan man har tacklet kriser i de forskellige lande. Forskellene afspejler både nationale og politiske forskelle.
  I Danmark har der været bred enighed om at finde løsninger, der både prioriterede velfærdsordningerne og beskæftigelsen, samtidig med at man søgte at få økonomien i gang. Det, der går fløjten, er balancegangen i forhold til de økonomiske løsninger. Det gælder også, når det går videre til konkrete socialpolitiske ordninger, siger hun.
  - Vi tilpasser os ØMU'en på trods af vores forbehold. Men vi mister samtidig indflydelse på, hvordan vi løser vores sociale problemer, og på hvordan vi indretter vores økonomiske politik.
  - Problemet er ikke, at vores store offentlige sektor gør det svært at leve op til ØMU kravene. Tværtimod har vi på grund af den økonomiske situation hidtil opfyldt konvergenskravene. Det handler mere om, at vi mister styringsmuligheder, i det øjeblik der opstår problemer. Det undlader man at fortælle, og skeptikerne i det socialdemokratiske bagland får ikke mange udfoldelsesmuligheder.

Jaget vildt

 Anette Borchorst mener ikke, det var tilfældigt, at Nyrup startede sin kampagne for et ja til ØMUâen på et sygehus:
  - De offentlig ansatte kvinder er blevet jaget vildt. De ansatte inden for omsorgssektoren er udset til »strategisk målgruppe« i kampagnen for et ja. Budskabet er: Vil du bevare den offentlige sektor, så skal vi med, men uden nogen særligt nuanceret kampagne om, at der også er forhold, der peger i retning af, at vores velfærdssystem påvirkes.
  - Der er i den grad lagt op til, at skeptikerne skal overbevises, for eksempel ved at fortælle, at det går ud over sygehusene, hvis vi ikke går med.
  - Når de offentligt ansatte kvinder er målgruppe, er det fordi, der er størst EU skepsis her. Det forsøger man at forklare med, at kvinder stemmer med hjertet og så videre. Men det kan være, at deres skepsis er fuldstændig rationelt begrundet. Det er nemlig ikke via liberaliseringen af markedet, at de skandinaviske kvinder har nået et højt ligestillingsniveau.
  - Det relativt høje ligestillingsniveau i Danmark har især været knyttet til udbygningen af velfærdssamfundet. Og kvindernes skepsis hænger sammen med, at de er nervøse for, at velfærdssamfundet forringes. Ønsket om at bevare den velfærd, som er grundlaget for ligestillingen, er grundlæggende helt rationelt, siger Anette Borchorst.

Fremmedgjorte

  Mens de skandinaviske kvinder har tilkæmpet sig politisk indflydelse på 30-40 procent, så er der langt mellem kvinderne i de vigtigste EU organer.
  - De mest magtfulde EU institutioner er ikke demokratisk valgte, og projektet har ikke være et projekt fra neden, men er et eliteprojekt med ringe folkelig opbakning. Det er derfor ikke mærkeligt, at kvinderne er dem, der føler sig mest fremmedgjorte overfor EU, siger hun.
  Selvom det er svært at se alternativerne til integrationen, så minder Anette Borchorst om, at processen ikke bare kan sammenlignes med et tog, der kører på skinner.
  I 60'erne blokerede Frankrig for udviklingen, og i 80'erne forsøgte England det samme. I begyndelsen af 1990erne kom der turbo på, men der kom igen en opbremsning, da man opdagede, at der manglede folkelig opbakning.
  - Hvis det er dynamikken mellem Kommissionen og regeringerne, der afgør farten, så kan man hurtigt nå den demokratiske smertegrænse. Spillet om forbeholdene og diskussionen om, hvor mange der skal stemmes om i hvilken rækkefølge, tages helt åbenlyst ud fra den klare melding, at det gælder om at finde de optimale tidspunkter for at få projektet igennem.
  Når Marianne Jelved siger, at vi skal med i ØMUen for at få politiske indflydelse, så er det først og fremmest regerings- og topniveau, hun taler om. Det kan også være godt nok, hvis de store lande ikke træffer beslutninger hen over hovedet på de små. Man kan heller ikke se bort fra, at vi et stykke ad vejen også giver køb på en demokratisk debat om, hvordan vi i konkrete situationer skal afbalancere hensyn til prisstabilitet og beskæftigelse, og hvordan konkrete velfærdsydelser skal udformes, siger Anette Borchorst.
 

Interview fra Bag om ØMU'en.
Gengivet her med tilladelse af Fagbevægelsen mod Unionen og Det ny Notat.
 
euronej@euronej.dk  ...tilbage til  ->  Forside  ->  Artikler