euronej@euronej.dk | ...tilbage til -> Forside -> Artikler |
Det er ikke så underligt, at mange nationaløkonomer er
bekymrede over planerne om, at Danmark skal afgive kronen til fordel for
EU's fælles mønt, euroen. Ud fra almindelig nationaløkonomisk
teori er det yderst betænkeligt at skabe møntunion med så
forskellige lande, som EU-landene er. Trods mange års harmonisering
er der stadig stor forskel på landene. Erhvervsstruktur, skattesystemer,
arbejdsmarkedsforhold, finansielle forhold mv., ja listen er lang over
økonomiske forhold, som er meget forskellige fra EU-land til EU-land.
Se bare på eksempelvis Finland i nord og Grækenland i syd.
Eller Tyskland og Portugal, for at nævne to andre yderligheder.
Skal en fælles valuta fungere, kræver det, at de deltagende
lande ligner hinanden på bl.a. disse centrale økonomiske områder.
Og det gør de nuværende 11 EU-lande ikke. Når de østeuropæiske
lande som planlagt også på et tidspunkt skal med i euroen,
skrider møntunionens økonomiske fundament fuldstændigt.
Økonomernes skepsis har da også fået de ledende danske politikere til at opgive de økonomiske argumenter for Danmarks deltagelse i euroen. I stedet fremføres synspunktet, at Danmark mister indflydelse på europæisk økonomi ved at stå uden for. Vi bliver bare et halehæng til eurolandene, siges det. Ved at deltage i euroen får vi imidlertid plads i bestyrelsen af Den Europæiske Centralbank, som skal styre renteniveauet i Europa.. Desuden får vi også indflydelse i det såkaldte Ecofin-råd, hvor de økonomiske ministre tager beslutninger om eurolandenes økonomiske politik. 'Vi kommer til at sidde med ved bordet, når de store beslutninger om Europas økonomi skal tages', lyder således en ofte fremsat påstand i euro-diskussionen.
Umiddelbart er disse argumenter temmelig overbevisende. Centralbanken
styres nemlig af centralbankcheferne fra de deltagende lande samt en udvalgt
direktion på 6 medlemmer. Vor egen direktør for Nationalbanken,
Bodil Nyboe Andersen, sidder altså 'med ved bordet'. Hvert land har
Èn stemme, såvel store lande som Tyskland og Frankrig, som
de små lande som Danmark og Irland. Danmark får altså
indflydelse på linje med den økonomiske supermagt Tyskland,
når der skal tages beslutninger om renteændringer i EU's Centralbank.
Her glemmer man imidlertid en vigtig detalje. Ifølge Amsterdam-traktatens
artikel 108 må centralbankcheferne overhovedet ikke tage nationale
hensyn. De skal varetage hele EU-områdets interesser. Centralbankcheferne
skal være uafhængige af nationale interesser og må derfor
ikke modtage instrukser fra deres egen regering. På samme måde
forpligtes de enkelte landes regeringer til at respektere dette princip
og til ikke at øve indflydelse på centralbankens beslutninger.
Hvis Danmarks økonomi trænger til en rentefald,
må Bodil Nyboe Andersen med andre ord ikke anbefale, at Centralbanken
sænker renten, hvis hovedparten af de andre lande i EU trænger
til en rentestigning. Som den fremragende nationaløkonom hun i øvrigt
er, må hun bevare det store overblik og anbefale en rentestigning,
da dette tjener EU bedst.
I øvrigt er afstemningerne i centralbanken hemmelige og må
først offentliggøres om 30 år. Først da vil
vi få at vide, om Bodil Nyboe brød reglerne og alligevel stemte
ud fra Danmarks interesser. Hemmelighedskræmmeriet skyldes netop,
at man vil undgå, at centralbankcheferne kommer under pres fra de
hjemlige regeringer, hvis det pludselig afsløres, at en chef har
stemt imod sit lands interesser.
Så Danmark som nation får altså ikke indflydelse
ved at sidde med ved bordet i Den Europæiske Centralbank. Ved at
holde os uden for beholder vi tværtimod vor egen nationalbank som
en selvstændig bank. Dermed sikres det, at vi selv har nogenlunde
styr over det danske pengevæsen, omend den danske Nationalbanks økonomiske
muligheder efterhånden er ret begrænsede.
Hvad så med det såkaldte Ecofin-råd? Her kommer vi da til at sidde med ved bordet, når eurolandenes økonomiministre samles og diskuterer økonomi? Jo da, og her må vi såmænd gerne hyppe vore egne kartofler. Men her tages beslutningerne imidlertid med såkaldt kvalificeret flertal. Landene har fået tildelt et antal stemmer - 87 i alt - og der skal 62 stemmer til en afgørelse. De store lande har 10 stemmer hver, mens eksempelvis Danmark har 3 stemmer. Så jo, vi får da indflydelse, men næppe i den store stil med kun 3,4 pct. af stemmerne.
Hvis Danmark opgiver kronen og deltager i euroen, mister vi mulighederne
for at styre vor egen økonomi efter de mål, vi selv sætter.
Og vi er katastrofalt dårligt stillet, hvis vi rammes af en økonomisk
krise, som ikke rammer de andre EU-lande. For uden vor egen krone kan det
ikke lade sig gøre at føre penge- og valutapolitik. Desuden
er finanspolitikken pålagt visse begrænsninger.
Hvorvidt tabet af indflydelse på vor egen økonomi kan
opvejes af øget indflydelse på europæisk økonomi
er på baggrund af ovennævnte gennemgang yderst tvivlsomt. Jeg
er dog ikke i tvivl. Danmark står sig bedst ved at beholde kronen.
euronej@euronej.dk | ...tilbage til -> Forside -> Artikler |