euronej@euronej.dk | ...tilbage til -> Forside -> Artikler |
En afskrift fra Orientering, P1, den 19.9.00:
En mand, som er østrigsk statsborger arbejder 15 år for en østrigsk virksomhed i Danmark. Den medfølgende hustru er ikke erhvervsmæssigt beskæftiget, men passer parrets handicappede barn. Da ægtefællerne når pensionsalderen, flytter hele familien tilbage til Østrig. Manden, der jo har betalt skat i Danmark i 15 år, kan ved afrejsen tilbage til Østrig notere sig, at han i hele sin pensionisttilværelse hver måned vil få tilsendt en check fra Danmark på 15/40 af den danske, skattefinansierede pension. Sådan er reglerne i dag mellem EU-landene. Og reglerne er lige så klare for den medfølgende hustru og deres barn. Ingen af dem har krav på bidder af den danske folkepension, idet de ikke har bidraget til den danske statskasse.
Men hvis det står til EU-Kommissionen, skal disse regler
ændres, så den østrigske statsborgers hjemmegående
hustru skal have ret til at modtage samme del af den danske folkepension
som sin mand, og så det handicappede barn også skal have ret
til at modtage såvel dansk førtidspension som folkepension
udbetalt i Østrig for de år, han har boet i Danmark efter
det fyldte 15. år. Eksemplet i al sin voldsomme konkrethed er hentet
fra et notat fra Socialministeriet fra februar i år til Folketingets
Europaudvalg.
Det er en del af en orientering, som ministeriet gav udvalget om EU-Kommissionens
ændringsforslag til en gældende forordning om dét, der
så poetisk hedder "vandrende arbejdstagere".
Kommissionen vil gerne have udvidet forordningen: Ikke bare lønmodtagere,
studerende og selvstændige erhvervsdrivende skal have ret til at
få udbetalt en række sociale ydelser fra det land, de bor i
eller har boet i i en periode. Også ikke-erhvervsaktive og en række
statsborgere fra tredjelande, som har opholdsret i EU, skal ifølge
Kommissionen have samme ret til en række sociale ydelser som borgerne
i dét land, som de midlertidigt bor i.
EU-Kommissionens formål er klart. Det her handler om virkeliggørelsen
af det indre marked - altså fri bevægelighed for varer, tjenesteydelser
og arbejdstagere. Og med til arbejdstagerne hører arbejdstagernes
familie, der - som reglerne er i dag - oplever en forskelsbehandling, som
Kommissionen vil af med. Kommissionens formål er ikke at ramme den
danske folkepension. Men det kan blive en utilsigtet sidevirkning. For,
hvor de fleste andre landes pensioner og sociale ydelser er bygget op omkring
arbejdsmarkedsydelser og private forsikringer, så kører Danmark
sine sociale ydelser over skatten. Eller sagt på en anden måde:
Hvis den østrigske statsborger med hustru og barn havde valgt at
slå sig ned i Tyskland, ville han, da han nåede pensionsalderen
og vendte tilbage til Østrig med sin familie, selv med de nye regler
kun have kunnet trække sin gode tyske arbejdsmarkedspension
med sig hjem, for andet findes stort set ikke i -heller ikke, hvis familien
havde været tysk.
I Danmark ville både han og de ikke-erhvervsaktive familiemedlemmer,
med de nye regler, få del i den folkepension, som også alle
danske statsborgere får glæde af. Hvor mange udenlandske personer,
der i givet fald ville benytte sig af de nye regler, og om de - med en
floskel - ville blive en "bombe" under det skattefinansierede system, er
der ingen, der vil kunne vide noget om i dag. Erfaringen fra den nuværende
forordning for vandrende arbejdstagere er, at det er meget få EU-borgere,
der slår sig ned i Danmark for at arbejde. Men kilder påpeger
over for Orientering, at EU's udvidelse mod Øst i denne sammenhæng
er en totalt ubekendt størrelse. Lisa Schulz er fuldmægtig
i Socialministeriet. Det er hende, der har udarbejdet notaterne til Folketingets
Europaudvalg, og hende, der til daglig deltager i den arbejdsgruppe i EU,
som behandler Kommissionens ændringsforslag. Hun siger, at ændringsforslaget
synliggør forskellene mellem EU-landenes systemer, og - mere vigtigt
- at det er hendes fornemmelse, at Danmark står ret isoleret med
sine betænkeligheder over for den nye 1408/71-forordning.
Vi har påpeget over for politikerne, siger hun, at hvis
den nye forordning bliver vedtaget, så vil det betyde, at ikke-erhvervsaktive
vil kunne køre på frihjul i forhold til en række danske,
skattefinansierede, sociale sikringsydelser som folkepension og børnefamilieydelser.
Med andre ord har Socialministeriet meget direkte og med meget konkrete
eksempler fortalt, hvad der sker, hvis den nye forordning 1408 vedtages.
Og også sagt, at Danmark står ret alene med sin kritik - underforstået:
At hvis der indføres flertalsafgørelser på det sociale
område, så vil den i hovedtræk blive stemt igennem. Som
det er nu, hviler de mere politisk betonede dele af ændringsforslaget,
mens arbejdsgruppen myrer sig igennem de mere tekniske elementer af forslaget.
Forleden dag trykte dagbladet Politiken en kronik af statsminister
Poul Nyrup Rasmussen. Den handlede om Nice-traktaten, om flertalsafgørelser
og frygten for, at der, når stats- og regeringscheferne mødes
i december i den franske by, og ØMU-afstemningen for længst
er overstået, vil blive vedtaget ting, der direkte truer den danske
velfærdsmodel. "Det sker ikke", skrev statsministeren og kom også
ind på frygten for en harmonisering af socialpolitikken. Hér
var statsministeren ekstra-beroligende. "Artikel 42, som i realiteten er
lig med forordning 1408 om vandrende arbejdstagere, og som skal op på
Nice-mødet, har vi haft siden 1973. Den handler om", skrev landets
politiske leder, "at vi kan tage vores pension med til udlandet, og at
lønmodtagere fra andre EU-lande optjener ret til folkepension svarende
til det antal år, de har været her i landet". IKKE et ord om
det ændringsforslag, som Kommissionen og et flertal af EU-landene
gerne ser vedtaget. Blot en sætning om, at Danmark hidtil er gået
imod at indføre flertalsafgørelser på det sociale område,
fordi (citat): "Vi ikke altid har været enige i de forslag, som har
været fremlagt fra Kommissionens side"
(citat slut).
Samme udeladelsessynd syntes at have grebet Niels Helveg Pedersen,
da han mødte dansk presse efter et udenrigsministermøde i
Bruxelles. Først slog han fast - åbenbart med syvtommersøm
- at Danmark ikke vil bøje sig for presset fra de andre lande for
at gennemføre flertalsafgørelser - f.eks. på det sociale
område. Men derefter havde han - ifølge Politiken - svært
ved at sætte ord på, hvad det præcist er for bestemmelser,
Danmark frygter, hvis EU går over til flertalsafgørelser.
For ham er der blot tale om en mere abstrakt sikkerhedsgaranti i at vide,
at Danmark har vetoret, sagde han ifølge bladet.
Mon det kan være rigtigt, at hverken statsministeren eller
udenrigsministeren kender forordning 1408 eller er der tale om et udslag
af, at "hvad vi ikke ved, har vi ikke ondt af"? I hvert fald må man
konstatere, at hverken den ene eller den anden minister har lyst til at
komme for langt
ned i detaljen om, hvad EU-Kommissionen med de fleste landes billigelse
gerne vil have indført.
Afskrift, den 20. september 2000 - Susanne Arends
euronej@euronej.dk | ...tilbage til -> Forside -> Artikler |