Demokratisk underskud i Den europæiske
Union - og i Danmark
Af Leif Kajberg, bibliotekar
Et nej til ØMUen vil være et vældigt incitament til
at gå i gang med en kritisk analyse af vores demokratiforestillinger.
Når mudderkastningen i ØMU-debatten bliver for træls,
og når argumenter og besværgelser fra Marianne Jelved, Lone
Dybkjær, Claus Larsen-Jensen og mange af deres ligesindede bliver
for monotone, er det godt for en stund at vende blikket væk fra andedammen.
Det overses nemlig ofte - ikke mindst af mange unionstilhængere -
at der føres en levende og intens debat om unionen og ØMUen
uden for Danmark. Masser af skribenter i de øvrige nordiske lande,
men også i fx England, Tyskland og Frankrig, ytrer sig jævnligt
i debatten om ØMUen. Stemmer udefra kan bidrage til at give euro-debatten
perspektiv, vingefang og nye drejninger. Den tyske juraprofessor Karl Albrecht
Schachtschneiders arbejde "Demokratisk underskud i
Den europæiske Union" 1) er et eksempel på
et sådant frisk åndepust udefra.
En tysk tilgang til unionskritikken
Man skal godt nok holde ørerne stive og tage tilløb et par
gange, for det er tungt stof, der bydes på. Men umagen lønner
sig. Karl Albrecht Schachtschneider fremholder, at den europæiske
Union og dens fællesskaber ikke repræsenterer et folks statslige
organisation. Årsag: fordi et sådant folk hverken eksisterer
eller er forfatningsmæssigt forankret. Der er heller ingen tegn på,
at der er ved at udvikle sig et sådant folk af europæere. Et
sådant projekt ville simpelt hen lide skibbrud, ikke alene på
grund af de europæiske folks forskellige sprog men også som
følge af folkenes politiske vilje. Det står i hvert fald fast,
at intet europæisk folk har udtrykt en sådan politisk vilje
til sammensmeltning med de andre folk i Europa. Og enkelte politikeres
visioner er på ingen måde udtryk for for et folks vilje. Et
indre marked skaber lige så lidt et fælles folk som en fælles
valuta. Kun et folk med en forfatning som fundament kan legitimeres i demokratisk
forstand. Og kun et folk kan være organiseret som et demokrati, altså
som folkestyret stat, fordi et folk uundgåeligt repræsenterer
et skæbnefællesskab, hvis eksistentielle "statslighed" må
være folkets egen sag, hvis det demokratiske princip skal bevares.
Følgelig er der nogle helt grundlæggende beføjelser,
som ikke kan forflygtiges men som i sidste instans må forblive folkets
eget ansvar. Det drejer sig specielt om den forfatningsmæssige suverænitet,
men lige så centralt i denne sammenhæng er fastholdelsen af
suverænitet på så afgørende områder som
lovgivning, offentlig forvaltning og jurisdiktion. Dvs. muligheden for
at sige det afgørende ord i retlige anliggender. Vitale områder
er ligeledes økonomi og økologi. For det demokratiske princips
skyld er det derfor umuligt for et folk at give afkald på selvbestemmelsen
eller selvråderetten på områder som erhvervsliv, sociale
ydelser, valuta og miljø. Disse områder kan ikke løsgøres
fra folkets ansvar.
Det demokratiske underskud i unionen
Derefter følger en række betragtninger over det demokratiske
underskud i den Europæiske Union. Schachtschneider påviser,
hvorledes unionen løber ind i vanskeligheder, når det drejer
sig om at legitimere denne overstatslige konstruktion i demokratisk forstand.
Denne stat (unionen) uden et ægte parlament kan kun opfattes som
demokratisk, hvis dens retsakter er blevet legitimeret af de sammensluttede
folk; thi kun ægte parlamenter er i stand til at repræsentere
et folk demokratisk.
Schachtschneider har et skarpt blik for svaghederne og metaltrætheden
i det politiske system i Tyskland. Tyskland er en partistat, og partistaten
er republikkens forfaldsstadium. 5%-spærregrænsen ved forbundsdagsvalgene
er han ikke glad for. Han anfører, at systemet med forholdstalsvalg
krænker princippet om valgets umiddelbarhed. Men man kan heller ikke
tale om frihed og lighed i forbindelse med valghandlinger så længe
partierne og dermed den lille gruppe, som er identisk med den politiske
klasse, rent faktisk har et nomineringsmonopol - dvs. eneadgang til
at udpege og opstille kandidater - og så længe valgene er baseret
på uærlig propaganda.
En problemstilling, der er særdeles velkendt i Danmark, og som
vi netop i denne tid har tæt inde på livet med Nyrups og Jelveds
stokkemetoder, ja-fløjens skræmmekampagne, manipuleringen
med indholdet af vismandsrapporter m.m.
Schachtschneider skærper tonen og nærmer sig derefter euro-politikken:
Nogle af de politikker, der formuleres af den politiske klasse, er diktatoriske,
eller snarere despotiske. Det gælder især euro-politikken,
som er blevet gennemført imod folkets vilje. En folkeafstemning
om valutaunionen er blevet det tyske folk nægtet. Man har ikke engang
indrømmet Tysklands borgere retsbeskyttelse. Euro-politikken vil
altid være urettens politik, hedder det videre. Hvis møntunionen
kuldsejler økonomisk, vil den destabilisere Tyskland i politisk
henseende og bringe bestræbelserne på at bevare en samfundsorden,
der har frihed som grundpille, i fare. Hvis forfatningen ikke er i orden,
kan man ikke forvente en ordentlig politik, betoner Schachtschneider.
Møntunionen trækker den politiske union med sig
Den europæiske integration og unionsudviklingen får et par
særdeles kritiske bemærkninger med på vejen. Schachtschneider
gør opmærksom på, at der er ved at opstå en forbundsstat
i Europa, men vel at mærke uden at de involverede folk ønsker
dette. I hvert fald har folkene ikke markeret deres vilje til at leve i
en fælles stat og opgive deres egen statsdannelse. Det forudsætter
folkeafstemninger hos hvert af de involverede folk, som vil have til formål
at afgøre, om de er indstillet på at vinke farvel til deres
egen nationale statsdannelse til fordel for en europæisk statskonstruktion.
Folkets forfatningsmæssige suverænitet er demokratiets fundament,
og ethvert folk har ret til selvbestemmelse, således som det er anerkendt
i adskillige folkeretslige traktater.
Den økonomiske og monetære union, der uundgåeligt
vil blive efterfulgt af den sociale union, er det redskab, som vil blive
anvendt til at tvinge den faktisk eksisterende europæiske stats politiske
union igennem, fordi det er almindelig kendt, at en møntunion uden
en politisk union er dømt til at mislykkes.
EU-staten krænker det demokratiske princip
Integrationspolitikken tilsidesætter folkets vilje i det grundlæggende
spørgsmål om folkets egen statsdannelse. Mere alvorligt kan
det demokratiske princip næppe krænkes. Og denne form for forfatningsbrud
tilsløres ved, at der ikke tales åbent om Europas, dvs. unionens,
veludviklede, indbyggede "statslighed."
Videre hedder det: Europas storstat gennemtrumfes ikke blot ved, at
den politiske klasse ignorerer det demokratiske princip. Samme klasse er
heller ikke indstillet på at give det demokratiske princip nogen
form for udfoldelsesmuligheder, fordi det demokratiske princip er forbundet
med princippet om den lille enhed. Hverken føderalismen eller subsidiaritetsprin?cippet
sikrer republikken som et demokrati med friheden som hjørnesten,
når økonomi-, valuta- og frem for alt social?politikken skal
overdrages til en storstat.
Schachtschneiders kritik af unionsprocessens manglende respekt for nationalstaternes
demokrati er sammenfattet i følgende konstatering: Reduktionen af
statsdannelsen på det nationale niveau formindsker mulighederne for
at realisere demokratiet, fordi den Europæiske Unions fællesskaber
ikke kan påberåbe sig nogen selvstændig demokratisk legitimering.
Enhver overdragelse af national suverænitet til den Europæiske
Union forøger derved det demokratiske underskud.
Verbal ammunition
Schachtscheider leverer således verbal ammunition til unionsmodstandens
dybdeborende kritik af den fremadskridende unionsproces. Mange EU-kritikere
og -skeptikere, både i Norden og i andre lande i Europa, er i deres
synspunkter på linie med Schachtscheider, når de giver udtryk
for deres alvorlige bekymring over den ændring af magtforholdene
og den amputering af demokratiet på nationalstatsplanet, som ØMUen
og de andre integrationstiltag i unionen tilsigter.
Hvad skal ØMU-diskussionen handle om?
Schachtschneider diskuterer lige præcis den EU-dirigerede nedsmeltning
af folkestyret og dermed retten til at være herre i eget hus, som
det er så afgørende for unions?modstanderne at bringe frem
i debatten forud for folkeafstemningen den 28. september. Men det er netop
denne type problemstillinger, som de toneangivende ja-sigere, ØMU-eliten
og halehænget af DJØFere, "nyprogressive", selvsvings-journalister,
medieforkælede Europa-akademikere og andre eftersnakkere hårdnakket
nægter at forholde sig til. De basale spørgsmål om magtkoncentration
og demokratiets overlevelse, som Schachtschneider og andre EU-kritiske
teoretikere finder det vigtigt at diskutere - og som optager de fleste
oprigtigt bekymrede unionsmodstandere - fænger ikke rigtigt hos ØMU-tilhængerne.
Ja-sigerne vil meget hellere snakke økonomi, materiel velstand,
fiktive danske fingeraftryk på EU-udviklingen og luftige forestillinger
om EU som velfærdsværn, spydspids på miljøets
område og fredsskabende aktør i en global sammenhæng.
Når ja-fløjens debattører og skribenter undviger eller
negligerer de fundamentale politiske spørgsmål, som ØMU-modstanderne
rejser, er det på en måde udtryk for åndelig dovenskab.
I forsøget på at sætte en dagsorden for ØMU-diskussionen,
der alene vægter det økonomiske eller mulighederne for dansk
indflydelse på "Europas" udvikling, skøjter ja-eliten nemlig
hen over de virkelige udfordringer i den EU-politiske debat. Til disse
hører frem for alt demokratiets problem i unionen og undergravningen
af demokrati og statsopbygning i medlemslandene i takt med afgivelsen af
suverænitet på stadig flere områder.
Selvransagelse fornøden
Men hånden på hjertet: Hvor gode har vi selv været -
her i Kongeriget Danmark - til at tage vare på demokratiet og til
at videreføre arven fra folkestyrets grundlæggere, de folkelige
bevægelser og 1960ernes og 70ernes græsrodsbevægelser?
Tager vi temperaturen på demokratiets tilstand i forskellige dele
af det danske samfund, er resultatet mere end nedslående. Vi har
så sandelig ikke noget at lade EU høre, når talen er
om demokratisk underskud. Med eller uden indflydelse fra EUs side er vi
i stigende grad vidne til fiflerier, magtarrogance, majorisering, "djøfisering",
stokkemetoder og åbenlys og skjult manipulering fra den herskende
klasses side. Et oplagt eksempel er skræmmekampagnerne forud for
folkeafstemningerne, den skæve fordeling af ressourcer i de to lejre
og de stækkede muligheder for at komme til orde i medierne. Det står
i det hele taget ikke for godt til med åbenhed, informationsfrihed
og aktindsigt. Tænk blot på debatten om adgangen til arkivalier
fra besættelsestiden for bl.a. historikere. Og hvad med adgangen
til kommunale dokumenter, for slet ikke at tale om adgangen til privatiserede
og andre halvoffentlige foretagenders journaler (DSB, Post Danmark, Ørestadsselskabet,
etc.). De selvsupplerende eliter har sat sig godt til rette på flæsket:
en Kirsten Stallknecht bliver bestyrelsesformand i Københavns Ungdomscentre,
medens en Anne Knudsen med veludviklet positioneringstalent og næse
for mediebevågenhed udpeges til det ministerielt nedsatte udvalg,
der blev til i kølvandet på tragedien på årets
Roskildefestival. Tordenskjolds soldater alle steder. Byplansfarcer og
embedsmænds og politikeres fusk & sjusk med fredningsbestemmelser,
klausuler o.l. forud for vedtagelsen af større anlægsarbejder
og udlægning af jord til bestemte formål (Auken og det nye
mega-indkøbscenter i Ørestaden). Magthavernes ringeagt over
for folkelige protester mod broer og trafikanlæg (Øresundsbroen).
Eller den største svinestreg af alle: "Omkampen" i 1993 efter Maastricht-nej'et.
Sådan kunne man blive ved. Discount-Danmark er for alvor trådt
i karakter.
Folk har også selv et problem
Men det er også et problem, når folk ikke rigtig gider demokratiet
i det nære, når de fravælger det medborgerlige ansvar
og indflydelsen på græsrodsplanet, dropper ud af foreningslivet,
giver pokker i de (tvær)politiske organisationer og i stedet dyrker
navlepilleriet eller trækker sig tilbage til privatsfæren og
dens konsum. Eller når vi i vores nærmiljø eller på
de sjældent besøgte debatmøder forløber os og
ikke længere vil høre på, hvad modparten siger. Når
vi forsynder os mod det mest elementære i det berømte udsagn
om, at "demokrati er samtale." Der synes at være en tendens til,
at ustruktureret og spontant brokkeri vinder frem på bekostning af
ægte demokratisk dialog i hverdagen. Jo, der er så sandelig
grund til selvransagelse i Danmark, hvor den demokratiske arv misrøgtes,
og hvor skeletterne vælter ud af skabet. Der er råd og svamp
i demokratiet, sådan som det praktiseres i disse år. Og så
er grundloven slet ikke blevet nævnt ...
"Den lille gangster" vil glæde sig
Men stemmer vi ja til ØMUen, vil det demokratiske underskud blive
forstærket, og vi vil i Danmark forskertse muligheden for at videreføre
og revitalisere vores danske og nordiske frihedstraditioner og give dem
et realpolitisk råderum. Og i det lange løb fraskriver vi
os også definitivt adgangen til at iværksætte gennemgribende
samfundsforandringer, såfremt et flertal af befolkningen til sin
tid måtte ønske sådanne. ØMUen vil eksempelvis
gøre det noget nær umuligt at vælge kurs mod et humant
ligevægtssamfund med rod i tankerne i bogen "Oprør fra midten."
En rød-grøn samfundsmodel eller tilsvarende utopiske samfundsforestillinger
vil være lige så vanskelige at realisere, når centralbanken
monomant vogter over budgetdisciplinen, tilbageholdenheden med offentlige
udgifter og inflationsbekæmpelsen i medlemslandene. Anders Fogh Rasmussen
kan glæde sig over denne effektive "socialistforsikring", medens
de "nyprogressive", "socialisterne" i Nyt Europa, Jørn Jespersen
og andre blegrøde SFere får en lang næse.
Det er de nordiske værdiers og frihedsidealers skæbnetime.
Et ja til ØMUen vil fjerne os endnu mere fra det, vi arbejder for
i Frit Norden. Der er behov for en kritisk vurdering af vores demokratiforestillinger
og de nordiske selvråderetsidéer i lyset af virkeligheden,
sådan som den ser ud i år 2000. Et nej til ØMUen vil
være et vældigt incitament til at gå i gang med en sådan
kritisk analyse.
Artikel fra Frit Norden udgivet september 2000
Gengivet her med tilladelse af Foreningen Frit Norden
Note 1)
Karl Albrecht Schachtschneiders arbejde "Demokratisk
underskud i Den europæiske Union" (Demokratiedefizite in der Europäischen
Union), 2000, findes på internettet og er tilgængeligt på
web-adressen:
http://www.wiso.uni-erlangen.de/WiSo/Wirecht/oere/d_46.html
(top)