Euroen og det Sociale Europa
TALE AF WIM DUISENBERG, BERLIN DEN 23.11.99
(Wim Duisenberg er chef for Den Europæiske Centralbank)
VED DEN TYSKE ARBEJDSGIVERFORENINGS (BDA's)
KONFERENCE I ANLEDNING AF DERES 50-ÅRS DAG
Mine damer og herrer
Indledning
Det er mig en stor glæde at være her i Berlin i dag, og jeg vil gerne
lykønske BDA med 50-årsdagen. BDA har igennem de seneste 50
år spillet en førende rolle i tysk og europæisk politik, og
ikke blot med hensyn til lønpolitik. Jeg er overbevist om, at BDA
kan og skal spille en lige så vigtig rolle i de næste 50 år
og mere - til fordel for arbejdsgivere og arbejdstagere. Jeg vil gerne
ønske Dieter Hundt og alle medlemmerne af denne organisation alt
mulig held og lykke.
Den 1. januar 1999 blev Euro'en til virkelighed. Det var et historisk
øjeblik, eftersom det er første gang i pengenes historie,
at suveræne lande har udskiftet deres nationale valuta med en fælles valuta
og overdraget deres monetære indflydelse til en nyetableret overnational
institution. Men lanceringen af Euroen var ikke en engangsbegivenhed, uanset,
hvor historisk det er. I virkeligheden er det ØMU'ens dynamik på
længere sigt, som bliver den største udfordring i de kommende år.
I øjeblikket - og i overskuelig fremtid - bliver en mindskning af
arbejdsløsheden den største udfordring, flertallet af landene
i Euro-området kommer til at stå overfor, og her især de store
lande. En betydelig og varig reduktion af arbejdsløsheden ville
helt klart være en betydelig økonomisk milepæl for et socialt Europa.
Arbejdsløsheden er et spild af ressourcer, lader menneskelig potentiale
ubrugt, er en kilde til frustration og vil i sidste ende underminere stabiliteten
i vore samfund. Ud fra et snævrere synspunkt vil eksistensen af en høj
arbejdsløshed også kunne genere udøvelsen af en monetær
politik. Den vil alt for let kunne føre til krav om en ekspansiv
pengepolitik som løsning på et problem, den monetære politik
ikke kan løse. Centralbanken kan på den måde blive syndebuk
for manglende handling på områder, hvor det i virkeligheden
er andre, som skal handle. Det er også nødvendigt for ØMU'ens
succes at vi gør markederne mere fleksible. Kun fleksible markeder
vil kunne håndtere de asymmetriske chok, der nogle gange vil komme
til at påvirke de enkelte medlemmer af en monetær union. Den politik,
der er nødvendig for at få ØMU'en til at fungere, er
den samme, som er afgørende for at mindske arbejdsløsheden.
I mine kommentarer i dag vil jeg i første omgang kort
tale om udsigterne på kort sigt samt de udfordringer, som arbejdsmarkedet
i Euro-området vil komme til at stå overfor på middel
og langt sigt Derefter vil jeg gerne tale om den monetære politiks rolle,
og til sidst den politik, som andre økonomiske agenter skal føre
for at gøre det muligt for Europa fuldt ud at udnytte sit økonomiske
potentiale til gavn for borgerne. (top)
Arbejdsmarkedet på Euro-området:
Udsigter og udfordringer
Nettovæksten i beskæftigelsen på Euro-området har igennem
længere tid været utilstrækkelig til at medføre en tilstrækkelig
og varig reduktion af arbejdsløsheden. Desværre var 1990'erne ikke
en undtagelse fra denne regel. Beskæftigelsen på Euro-området
faldt drastisk i starten af 1990'eerne, og steg kun moderat i løbet
af midten af 1990'erne. Den accelerator, vi så i beskæftigelsesvæksten
i 1997 og 1998, menes generelt at have mistet noget af sin kraft, siden
starten på 1999 som følge af en lavere økonomisk vækst
på Euro-området i efterdønningerne af den opdukkede
krise på markedet. I dag søger 13,1 millioner mennesker i
ØMU-landene arbejde. Det svarer til ca. 10,2% af arbejdsstyrken,
men omfatter ikke engang alle dem, som har opgivet at søge arbejde
eller som aldrig prøvede.
Heldigvis er der nu en genopretning undervejs. Mange ledende
indikatorer peger mod en accellerering af væksten i Euro-området
ved udgangen af dette år og ind i år 2000. Forudsigelser fra
både private institutioner og institutioner som IMF og OECD er for
nyligt blevet revideret opad, og der synes nu at være konsensus om, at
den reale BNP-vækst på Euro-området vil stige fra ca. 2% i
år til næsten 3% for år 2000. Dette burde også føre
til en cyklisk stigning i Euro-områdets vækst i beskæftigelsen. Politikernes
- men også iværksætternes - udfordring er nu på dette afgørende
tidspunkt at sikre, at den cykliske genopretning bliver begyndelsen på
en lang periode med vækst og uden inflation, og derved at skabe mange jobs
og effektivt håndtere arbejdsløshedsproblemet.
Som De ved, er det vigtigt for en realistisk vurdering af situationen
på arbejdsmarkedet, at huske på, at arbejdsløsheden
i Euro-området snarere er af strukturel karakter end konjunkturel.
Selvom der har været en vis cyklisk variation i den gennemsnitlige europæiske
arbejdsløshed, har der også været en stigende udvikling, og
niveauet synes at være steget ved hver eneste forbigående cyklus.
Hvis man undersøger varigheden af arbejdsløsheden, er det
desuden indlysende, at Europa's arbejdsløshedsproblem principielt
er langtidsarbejdsløshed. Lange perioder med arbejdsløshed
betyder ofte tab af færdigheder, og dermed et alvorligt fald i udsigterne
for at blive beskæftiget igen. Ifølge OECD's tal har ca. halvdelen
af de arbejdsløse i Europa været uden for arbejdsmarkedet i mindst
ét år, mens det tilsvarende tal for USA er mindre end 10%.
Dette er en 50-årsdag, og jeg ønsker ikke at lyde
pessimistisk ved en sådan lejlighed. Europa kan opnå en vedvarende
og betydelig mindskning af arbejdsløsheden og blive en dynamisk
økonomi, men samtidig bevare en social økonomi. De grundlæggende
årsager til arbejdsløshedsproblemet skal løses og ikke
blot symptomerne. De grundlæggende årsager til den høje arbejdsløshed
på Euro-området er strukturelle stivheder på arbejds-
og varemarkederne samt politikken vedrørende skat og overførselsindkomster.
En god dosis af den nu velkendte medicin for at slippe af med denne stadigt
tilbagevendende sygdom kunne forbedre forholdene for iværksættere og gøre
det muligt for dem at gøre det, de virkelig er gode til: Foretagsomhed.
Politikken skal skabe de rette betingelser, men den reelle vækst og de
nye jobs skal komme fra iværksætternes aktiviteter. (top)
Den monetære politiks rolle:
At fastholde prisstabiliteten
Der er mange fordele knyttet til indførelsen af Euroen, som
burde medvirke til, at Euro-området får en højere vækst
og lavere arbejdsløshed. ØMU'en har fjernet den nominelle
valuta-flygtighed, valutakursrisici samt udgifterne ved at veksle til forskellige
valutaer inden for Euro-området. Dette forebygger en fejlallokering
af ressourcerne, og skaber dermed vækst. Den fælles mønt vil gøre
priserne over hele Euro-området direkte sammenlignelige, hvilket
skulle øge konkurrencen og derfor både effektivitet og vækst.
Endnu en fordel er muligheden for en reduktion af de risikopræmier, der
er indbygget i renteniveauet, samt for eliminering af de præmier, der skyldes
mindre likvide markeder. Dette vil stimulere investeringerne og dermed
skabe vækst. Euroen er imidlertid ikke og skal heller ikke være kuren for
de strukturelle problemer Europa står overfor. Indførelsen
af Euro'en vil især ikke løse arbejdsløshedsproblemet eller
automatisk øge vækstmulighederne på langt sigt. Graden af,
hvor meget Euro'ens økonomiske potentiale kan udnyttes, afhænger
først og fremmest af en stabilitetsorienteret finanspolitik og en
passende arbejdsmarkedspolitik, samt af beslutsomme og omfattende bestræbelser
på at eliminere de strukturelle stivheder på arbejds- og varemarkedet.
Den fælles monetære politik kan imidlertid udgøre et sundt grundlag
for økonomisk vækst og beskæftigelse. Lad mig starte med at tale
om den monetære politik.
Blandt centralbankchefer og økonomer er der overvældende
enighed om, at der ikke er nogen langvarig afvejning mellem real aktivitet
og inflation. Forsøg på at bruge pengepolitikken til at øge
den reale aktivitet over dens bæredygtige punkt, vil i sidste ende blot
føre til endnu større inflation i stedet for hurtigere økonomisk
vækst. De bedste bidrag, som pengepolitikken kan yde til bæredygtig vækst
og beskæftigelse på Euro-området, er at fastholde prisstabiliteten
på en troværdig og vedvarende måde, og derved gøre det
muligt at høste fordelene ved prisstabilitet på mellemlangt
sigt.
En ny undersøgelse, offentliggjort i novembernummeret
af ECB Monthly Bulletin, bekræftede atter, at prisstabilitet er afgørende
som grundlag for at styrke udbyttet og beskæftigelsesudsigterne og dermed
skabe varige forbedringer af levestandarden for Europa's borgere. Når
prisstabiliteten råder på mellemlangt sigt, bliver de relative
prissignaler, som markedets mekanismer bygger på, ikke overskygget
af ændringer i de generelle prisniveau. Markedet kan derfor tilføre
de sparsomme ressourcer mere effektivt, så de udnyttes mest produktivt.
Man undgår de omkostninger, som inflationen i modsat fald ville give
anledning til gennem en skærpelse af fordrejningerne inden for skatte-
og velfærdssystemerne. Som vi har kunnet se siden midten af 1990'erne,
har den troværdige etablering af prisstabilitet på hele Euro-området
medvirket til at mindske usikkerheden m.h.t. den fremtidige prisudvikling
og har dermed forbedret den overordnede økonomisk velfærd. Gennem
disse og andre kanaler bidrager det nuværende miljø med prisstabilitet
til vækst og beskæftigelsesmuligheder på Euro-området. Jeg
vil gerne nævne det faktum, at prisstabilitet - bortset fra dens indvirkning
på væksten - også har en direkte social virkning. Lavindkomsthusstande
vinder mere ved prisstablitet, relativt set, fordi deres forbrugs/indkomstandel
end husstande med høje indkomster, og fordi de har mindre mulighed
for at beskytte sig mod risikoen for fremtidig inflation.
Det er også generelt anerkendt, at den monetære politik
i virkeligheden påvirker den reale aktivitet på kort sigt.
Selvom fokus altid skal være på prisstabilitet, så medvirker
de tiltag, der nødvendige for at opnå prisstabilitet også
til at fastholde de økonomiske og beskæftigelsesmæssige udsigter
på kort sigt. Det er tilfældet, når inflationen på den
ene side og den økonomiske vækst samt væksten i beskæftigelsen på
den anden går i samme retning, d.v.s. at de alle stiger eller falder.
Men i situationer, hvor den monetære politik står over for en afvejning
mellem en modsatrettet udvikling af den reale aktivitet og afvigelser fra
prisstabiliteten, må den overordnede prioritering af en fastholdelse
af prisstabiliteten være helt klar. Enhver flertydighed på dette
punkt vil blot ødelægge undergrave troværdigheden og dermed effektiviteten
af den pengepolitiske reaktion.
Renteændringerne i Eurosystemet i løbet af året
er meget vigtige. Lad mig begynde med reduktionen af Eurosystemets hovedrefinansieringsrate
den 8. april. Efter den økonomiske krise i Asien og Rusland sidste
år svækkedes den globale efterspørgsel. Den lavere eksterne
efterspørgsel førte til et nedadgående skifte i risikoen
for prisstabiliteten på Euro-området, efterhånden som
efterspørgselspresset dæmpedes. På det tidspunkt udgjorde
de seneste tre måneders vækst i den årlige M3 (Sus: Den samlede
pengemængde) 5,1%. Da dette tal kan have været påvirket af det usædvanlige
miljø omkring starten af ØMU'ens tredje fase, og da det stadig
lå tæt på referenceværdien for M3-væksten på 4,5%, så
Styrelsesrådet ingen risiko for inflation i den monetære udvikling
i april. Derfor konkluderede Styrelsesrådet - med tanke for begge
søjler af ECB's strategi - i april, at en ratenedskæring på
50 basispoint i hovedrefinansieringsraten ville være det bedste til at
tjene fastholdelsen af prisstabilitet, og dermed også støtte
beskæftigelse og vækst.
Styrelsesrådets vigtigste argument for at hæve renten den
4. november var den kendsgerning, at risikobalancen for den fremtidige
prisstabilitet gradvist var steget siden begyndelsen af sommeren. Desuden
betyder M3-vækstens stadigt stigende afvigelse fra referenceværdien, den
stærke efterspørgsel efter de mest likvide dele af M3 samt en fortsat
og hurtig ekspansion af kreditten til den private sektor er tegn på
en rundhåndet likviditetssituation på Euro-området. Inflationsraten
forventes at stige gradvist over de kommende måneder, først
og fremmest som følge af, at prisstigningerne på energi tidligere
på året er ved at bane sig vej til forbrugerpriserne. De seneste
data for industripriserne bekræfter dette mønster. Men på
mellemlangt sigt er det imidlertid vigtigt at forebygge, at tilstedeværelsen
af rigelig likviditet bliver omsat til et opadgående pres på
priserne. En stigning i renteniveauet nu skulle først og fremmest
medvirke til at modvirke en yderligere vækst i likviditeten på mellemlangt
sigt samt bidrage til at fastholde forventningerne om inflation sikkert
under 2'%. Denne rentestigning vil ikke undergrave en accelerator af den
økonomiske vækst. Tværtimod skal en rettidig stigning i renten forebygge
behovet for større rentestigninger sidenhen og dermed bidrage til
en stærkere vækst over en længere periode. (top)
De nationale regeringers rolle:
At styre sikkert mod stabilitet og strukturreformer
De samlede fordele af den fælles mønt vil kun blive til noget
med en tilstrækkelig støtte fra mange politikområder - fremfor
alt finans- og arbejdsmarkedspolitikken, samt hvis der bliver gennemført
strukturreformer på disse områder. Prisstabilitet er en nødvendig,
men ikke tilstrækkelig, betingelse for at kunne udnytte ØMU'ens
fulde potentiale.
Hvilken rolle kan de nationale regeringer spille som svar på
ubalancer på kort sigt, nu hvor pengepolitikken er blevet centraliseret?
De kan spille en meget vigtig rolle. Ja, jeg er faktisk overbevist om,
at deres rolle er blevet om muligt endnu mere vigtig nu, hvor pengepolitikken
og valutakursen ikke mere bliver styret på nationalt plan. Det er
af den allerstørste betydning, at de nationale regeringer fortsætter
gennemførelsen af en finanspolitik, hvis mål er et budget
nær ved balance eller i overskud, som fastlagt i Vækst- og Stabilitetspagten.
Hvis regeringerne opnår afbalancerede budgetter eller overskud i
de normale perioder af cyklus, så skaber de en sikkerhedsmargin,
der er tilstrækkelig til at få de automatiske stabilisatorer til
at fungere i tilfælde af udsving i væksten, uden at skabe en risiko for
for store underskud. Desuden er sunde statsfinanser vigtige, når
man skal forbedre betingelserne for prisstabilitet og for den stærke og
bæredygtige vækst, som skal støtte væksten i beskæftigelse.
Problemet er på dette afgørende tidspunkt, at vi
endnu ikke på Euro-området som et hele har nået målet
med afbalancerede budgetter under normale cykliske forhold. I en række
lande - og endnu engang især de store lande - er forholdet mellem underskud
og BNP alt for tæt på den 3%-grænse, som blev fastlagt i Traktaten
som referenceværdi vedr. for store underskud. Det virker som om, behovet
for fortsat økonomisk konsolidering er blevet anerkendt i hele Euro-området.
Generelt har den seneste økonomiske konsolidering på Euro-området
imidlertid været temmeligt skuffende. En stor stigning i de generelle underskud
- f.eks. som svar på et fald i vækstraten for det reale BNP - vil
kunne vende de fremskridt, der er set m.h.p at reducere underskud/BNP-forholdet
igennem de senere år på hele Euro-området. Desuden er
det meget sandsynligt at underskuddene i tilfælde af en længerevarende
nedsat vækst, hurtigt vil blive for store - i hvert fald i visse lande.
En økonomisk konsolidering vil ikke bare bidrage til,
at vi får et socialt Europa som følge af dens virkninger på
prisudvikling og vækst. En økonomisk konsolidering vil også
give spillerum for en revurdering af regeringernes rolle samt en ændring
af strukturen i de offentlige udgifter.
I øjeblikket er det vigtigt at notere
sig, at et socialt Europa ikke er synonymt med øgede udgifter til
velfærdsstaten. Et socialt Europa skal øge tilstedeværelsen af lige
muligheder samt alle europæeres produktive potentiale. Ud over et socialt
sikkerhedsnet betyder dette en velfungerende infrastruktur samt et uddannelsessystem
af høj kvalitet. Desværre har stigninger i den offentlige gæld ofte
ført til, at netop denne form for udgifter blev presset ud. Desuden
har høj gæld og mindre produktiv anvendelse af pengene ført
til høje skatter, som ofte påvirker selv meget begrænsede
indkomster med høje marginalskatter. Et mere socialt Europa skal
også løse denne dimension af den økonomiske konsolidering.
(top)
Et andet meget vigtigt område, hvor det er nødvendigt
med national fleksibilitet, gælder strukturpolitikken. Ja, rent faktisk
kan mange af de største udfordringer, som Euro-områdets lande
i øjeblikket står overfor, kun løses med national politik.
Det gælder især den høje og vedvarende arbejdsløshed. Behovet
for strukturreformer er bredt anerkendt, og der er allerede sket fremskridt
i visse medlemslande.
Der er mange eksempler på, hvad man kan gøre. For
det første er der tale om tiltag, som skal sikre, at de kun lidt
produktive arbejdstagere ikke bliver tvunget ud af arbejdsmarkedet. I den
forbindelse bør skattebyrden og de indirekte lønudgifter
sænkes, når det gælder lavtlønnede arbejdstagere. Desuden
kunne ordninger med minimumslønninger tilpasses, så de tager
hensyn til behovet for at bevare jobbene for lavtproduktive arbejdere.
For det andet er der ìaktive arbejdsmarkedstiltagî, som stiller programmer
til rådighed vedrørende uddannelse, efteruddannelse og arbejdserfaring,
og som er målrettet mod de langtidsarbejdsløse. For det tredje
kunne man gennemføre reformer af skatte- og overførselsindkomstsystemerne
for at sikre, at folk er betydeligt bedre stillet med end uden arbejde.
Jeg vil gerne understrege, at den dagsorden for strukturelle
reformer, som står til rådighed for de nationale regeringer,
når det gælder fremme af den økonomiske udvikling, rækker
langt ud over arbejdsmarkedsreformer. F.eks. kan de nationale regeringer
tage skridt til at fremme iværksætterånden og gøre det lettere
for folk at starte og køre en virksomhed og dermed skabe nye jobs.
Det kunne f.eks. dreje sig om at opmuntre konkurrencen ved tiltag, der
fremmer etableringen af nye virksomheder, som eksempelvis en reduktion
i de administrative byrder, disse står overfor, samt ved at gøre
markederne mere konkurrencedygtige. Regeringerne kan også liberalisere
de sektorer, som plejede at være stærkt regulerede, for at øge effektiviteten
og mindske priserne til fordel for industriens og privates brug af disse
tjenester. De nationale regeringer kunne også tage skridt til at
øge den produktive investering i forskning og udvikling for at øge
væksten i de ekspanderende højteknologiske industrier.
(top)
Arbejdsmarkedets parters sociale
rolle
Nu hvor jeg er i gang med at tale, ville jeg gerne snakke lidt om
den rolle, som arbejdsmarkedets parter - fra en centralbankchefs synsvinkel
- kan og skal spille i ØMU'en for at skabe vækst, forbedre beskæftigelsesudsigterne,
så vi dermed kan få et mere socialt Europa. Arbejdsmarkedets
parter bærer ansvaret for at forbinde høj beskæftigelse med en passende
lønudvikling samt for at skabe passende, institutionelle rammer
for lønforhandlingerne, som - hvor det måtte være nødvendigt
- kunne støttes af de offentlige myndigheder. Jeg vil derfor gerne
understrege, at arbejdsmarkedets parters rolle inden for ØMU'en
vil være endnu vigtigere end hidtil, fordi forbindelsen mellem løn
og beskæftigelse bliver endnu mere indlysende og tættere.
Generelt set er det af den allerstørste betydning, at
lønudviklingen i medlemslandene får lov til at afspejle deres
forskellige økonomiske og beskæftigelsesmæssige situation. Den nuværende
situation m.h.t. vækst, arbejdsløshed og inflation varierer i øjeblikket
virkeligt på Euro-området. Men selvom det ikke er et problem
i sig selv, må det være klart, at en lønpolitik, hvor ìen
størrelse, skal passe alleî, ville være fatal. Desuden bør
arbejdsmarkedets parter tage hensyn til behovene hos både ìinsiderneî
og ìoutsiderneî. Lønforhandlinger, som kun afspejler de beskæftigedes
interesser, vil kunne føre til et lønniveau, som er alt for
højt til, at den arbejdsløse kan finde arbejde. Hvis lønudviklingen
skal bidrage til en beskæftigelsesvenlig politik på Euro-området,
ville det være hensigtsmæssigt, om arbejdsmarkedets parter fortsatte en
kurs, der er i overensstemmelse med følgende, overordnede principper,
der er grundigt beskrevet i ìMedlemslandenes og Fællesskabets Brede Økonomisk-Politiske
Retningslinjerî.
ó for det første skal de nominelle lønstigninger i Euro-områdets
medlemslande være forenelige med prisstabilitet, således at de samlede
lønstigninger i Euro-området vil være i overensstemmelse med
ønsket om at holde prisstigningerne på linje med ECB's målsætning
om prisstabilitet. ECB's Styrelsesråd definerer prisstabilitet som
en årlig stigning under 2% i det Harnomiserede Index for Forbrugerpriser
på Euro-området, og dette skal være arbejdsmarkedets benchmark.
ó for det andet skal reallønsstigningerne i forhold til stigningen
i arbejdskraftens produktivitet tage højde for behovet for at styrke
og dermed fastholde kapacitetsudvidende og beskæftigelsesskabende investeringer,
hvor det måtte være nødvendigt. Principielt vil reallønsstigninger,
som afspejler produktivitetsgevinsterne, sikre, at der ikke bliver noget
opadgående pres på enhedsudgiftene til arbejdskraft.
ó for det tredje, og for at forbedre beskæftigelsesmulighederne, skal
lønaftalerne også tage højde for forskelle i produktivitet
og vækstrater i henhold til kvalifikationer, færdigheder og geografisk
område.
ó Endelig vil det være af afgørende betydning at undgå
konvergens mellem de nominelle og reallønninger på tværs af
lande og regioner, hvis man skal fremme produktiviteten. Derfor skal man
undgå lønimitations-effekten. Forskellene i arbejdskraft-udgifter
bør fortsætte for at afspejle variationerne i arbejdstagernes produktivitet.
(top)
Konklusioner
Indførelsen af Euroen og en fælles monetær politik har på
ingen måde gjort regeringerne magtesløse. Med et spillerum
til at kunne variere finanspolitikken og gennemføre strukturelle
reformer, har de nationale regeringer stadig de vigtigste magtbeføjelser
til at forbedre ydeevnen i egne økonomier. Hvis man overholder betingelserne
i Vækst- og Stabilitetspagten, vil der være tilstrækkelig fleksibilitet
til, at man kan lade de automatiske stabilisatorer fungere - også
i tilfælde af cykliske udsving.
Regeringerne har - sammen med arbejdsmarkedets parter - et stort
ansvar for at handle bestemt for at lette arbejdsløshedsproblemet
i Europa. Strukturelle reformer er de eneste måder at opnå
et vedvarende fald i arbejdsløsheden, til at forberede os på
en aldrende befolkning samt til at mindske byrden fra den offentlige gæld.
Arbejdsmarkedets parter er først og fremmest stadig ansvarlige for
at nå til og at fastholde en høj beskæftigelse, og forbindelsen
mellem lønforhandlinger og beskæftigelse vil blive endnu tættere.
Jeg er klar over, at det ikke altid er let at gennemføre
afbalancerede budgetter, strukturelle reformer og passende lønpolitik.
Fordelene kan ofte først høstes på mellemlangt sigt,
mens omkostninger, som på kort sigt påvirker visse grupper,
vil betyde, at reformerne bliver mødt med stor modstand. Men erfaringer
fra Euro-området og udefra viser, at reformprogrammer, der er koblet
til en passende lønpolitik, virkelig kan forbedre arbejdsmarkedssituationen
betragteligt. Det er lykkedes for nogle medlemslande i Euro-området
- indtil videre især de ìmindreî medlemslande, og især dem med mere fleksible
arbejdsmarkeder, mere moderate lønstigninger og bedre skatte- og
social sikringspolitik - at undgå en udvikling med stadigt stigende
arbejdsløshed. Der er også eksempler på andre lande
med højere arbejdsløshed, som er begyndt at tage skridt til
at reformere deres arbejdsmarkeder, og som nu begynder at kunne mærke resultaterne.
Nogle af de lande, der ikke deltager i Euroen, har også vist, at
høj arbejdsløshed kan mindskes gennem radikale reformer.
Som afslutning vil jeg sige, at ØMU'en giver en strålende
mulighed for at skabe og bevare et stort område med prisstabilitet
og økonomisk velstand i Europa samt en betydelig reduktion af arbejdsløsheden.
Men selvom prisstabilitet er en nødvendig forudsætning for at kunne
udnytte ØMU'ens muligheder fuldtud, er det ikke tilstrækkeligt.
Stabilitetsorienteret politik vedrørende udviklingen af den nationale
finanssituation samt strukturændringer, der forbedrer markedets virkemåde,
er også af afgørende betydning. Politik-skabere på alle
områder skal tage højde for de nye omgivelser, ØMU'en
står overfor, samt konsekvenserne heraf, når de formulerer
deres politik. Kun da vil Euro'en kunne fungere som en virkelig accelerator
for økonomisk vækst, og dermed bidrage til et socialt Europa.
Oversat, den 3. januar 2000 - Susanne Arends (top)
Originalen findes på Forbundsbankens hjemmeside ( www.bundesbank.de
) under taler.